Skallebank

Varje gång vi kör en morgonspringning så är jag väldigt noga med att sova tillräckligt före, dricka mycket före och efter, äta vad kroppen behöver mm. Men ändå får jag gå resten av dagen med huvudvärk utan dess like!
De gör så jäkla ont, och de värsta är att ingenting hjälper. INGENTING!!  

Jag vet att jag inte är ensam om detta, men finns det någon vänlig själ där ute som har ett botemedel mot detta?
Sluta springa på morgonen tänker jag ju inte göra, faktum är att de passar mig väldigt bra! bortsett från detta då...


Kommentarer
Postat av: Hamres "träningsnärings nörd";)

Tips som funkat för mig:



"Det viktigaste målet då man tränar tidigt på morgonen är det man äter kvällen innan, eftersom det tar ca 2-4 h att nå optimal glykogeninlagring i muskulaturen efter en större måltid.

Stor mängd glykogen (en form av kolhydrat) i muskeln gör att du kan träna på en högre intensitet under en längre tid och på så sätt prestera bättre än vid låga glykogennivåer".



Sista målet kvällen före bör du alltså äta ett normalt kvällsmål runt kl21 med ca 55 % av energin från kolhydrater(långsamma).



På morgonen ska du självklart äta innan träningen. Det bästa är såklart en riktig frukost.

Men om man som jag är väldigt morgontrött och har svårt att äta tidigt på morgonen så är ett halvt glas mjölk+ en knäckemacka med ost och ägg/skinka ca30 min innan träningen en hyfsat bra nödlösning tycker jag.



"Efter träning har man tömt det mesta av musklernas kolhydrater och kroppen börjar istället bryta ner muskler för att ge energi.

För att bryta denna katabola fas är det väldigt viktigt med ett återhämtningsmål DIREKT efter träningen"(tex banan, mjölk och en smörgås med köttpålägg, keso lr ägg). Börja gärna med mjölk och banan innan du åker hem lr i bilen på väg hem, kör försiktigt:D!

Viktigast är iaf att du har fått ngt i magen innan du hoppar in i duschen! Drick vatten.

"Återhämtningsmålet bör bestå av snabba kolhydrater och protein eftersom det finns ett sug av kolhydrater från de tränade muskelcellerna".

(Återhämtningsmålet är också viktigt för att bygga upp immunförsvaret som är nedsatt under träning).



Det är extra viktigt att inta detta mål så snabbt som möjligt när du ska träna inom 24 timmar igen!



INOM 2 TIMMAR efter återhämtningsmålet bör du äta en normalt sammansatt måltid.



Höll på att glömma en sak: Tänk även på att dricka ordentligt med vatten under dagen innan så att du inte vaknar törstig.



Jag är absolut ingen expert (reserverar mig för ev fakta fel)och alla är ju olika, men det här funkar för det mesta för mig iaf! I kombination med tillräcklig sömn och att inte ha en för tight mössa:D

Oj, det blev en vääldigt låång kommentar... Hoppas nu att du/vi slipper skallebanken i fortsättningen!

Lycka till!

2012-02-09 @ 15:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0